تاریخ انتشار: شنبه 1400/02/04 - 14:16
کد خبر: 393224

در گفتگو با ۳ تن از فعالان دانشجویی پیرامون انفجار در تاسیسات هسته‌ای اسرائیل مطرح شد؛

اسرائیل در حال راه‌اندازی نوعی جنگ روانی علیه ایران است/ گنبد آهنین توانایی رهگیری و انهدام موشک ایرانی را نداشت

اسرائیل در حال راه‌اندازی نوعی جنگ روانی علیه ایران است/ گنبد آهنین توانایی رهگیری و انهدام موشک ایرانی را نداشت

عبدی دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه گفت: از نظر من، جنگ کلاسیک تمام عیار گزینه مد نظر اسرائیل نیست، بلکه این رژیم می­خواهد با برخی اقدامات خرابکارانه و تهدیدات امنیتی یک­سری تعلل­ ها در مسیر رسیدن ایران به غنی سازی به ­وجود بیاورد. ترور شهید فخری زاده هم از همین دست بود. آن­ها بر این باور بودند که با ترور وی، می­توان اختلالی در برنامه هسته ­ای ایران ایجاد کرد و چالشی در مسیر پیشرفت هسته ای ایران به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر که منجر به دو انفجار در تأسیسات هسته ­ای نطنز  و ترور شهید دکتر محسن فخری­ زاده شد تنش­ ها میان ایران و این رژیم بالا گرفته است. در نظر گرفتن استراتژی کلان رژیم صهیونیستی و اهدافی مانند ناآرام کردن منطقه و ایجاد نوعی بحران امنیتی در منطقه با هدف پیشبرد مقاصد خود، ما را در فهم اقداماتی از این دست یاری می ­کند. امنیت رکنی است که اسرائیل، به ­عنوان اصلی ترین مهره خود در بازی­ های سیاسی منطقه­ ای از آن استفاده می­ کند و با رویکرد سلبی یا ایجابی و در مقیاس ملی یا منطقه ­ای به ­دنبال کاربست آن و قراردادن دیگران در زمین بازی خود است. این مسأله ­ای است که روزنامه انگلیسی گاردین در ۱۸ آپریل، طی یادداشتی که در آن از بنیامین نتانیاهو به ­عنوان مرد خطرناک خاورمیانه نام برد بر آن تأکید کرد. اجماع خرد جمعی در اسرائیل بر این است که نتانیاهو، به عمد به تنش با ایران دامن می زند تا با ایجاد یک بحران امنیت ملی، سمت و سوی جریان سیاسی داخلی را به سود خود دگرش دهد و همچنین در گفتگوهای ایران و آمریکا، سنگ اندازی کند. به­ گزارش روزنامه گاردین، نتانیاهو با علنی ساختن نقش اسرائیل در عملیات و حملات علیه ایران، عمدا یک جنگ سایه را به جنگی آشکار تبدیل می کند تا این جنگ، سرکش تر و مهارناپذیرتر شود.

جمهوری اسلامی ایران نیز در مقابل اقدامات اسرائیل، دست به افزایش سطح غنی­ سازی خود تا ۶۰ درصد زد و هم­چنین زمزمه­ هایی درباره انفجار روز پنجشنبه در دیمونا به گوش می­خورد.

بر این اساس درخصوص بررسی استراتژی منطقه ­ای اسرائیل و واکنش ایران در مواجهه با آن گفتگویی با مبین عبدی، امیر پرورش و سعیده اسدی از دانشجویان کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به پیشرفت محور مقاومت، ایران دست برتر را در برخورد با اسرائیل دارد

مبین عبدی دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه گفت: دست برتری که ایران امروزه در مقابل اسرائیل دارد، پیشرفت خود و محور مقاومت در مقایسه با گذشته است. اگر در سال۲۰۰۶ اسرائیل با حزب­الله لبنان وارد جنگ می ­شد که تمامیت آن را زیر سؤال ببرد، امروز باید وارد جنگ بشود اما با این هدف که قدرت و نفوذ حزب­ الله را در منطقه کاهش دهد و این به معنای پیشرفت چشم­گیر محور مقاومت در منطقه است. محور مقاومت در منطقه غرب آسیا قطعا تقویت شده است و این مسأله وجود دارد که ایران با کشورها و گروه­ های همسوی خود در خاورمیانه یک دژ یا هژمونی را به­ وجود آورده که اسرائیل به راحتی نمی­ تواند با آن وارد جنگ تمام عیار شود.

اسرائیل در حال راه‌اندازی نوعی جنگ روانی علیه ایران است/ گنبد آهنین توانایی رهگیری و انهدام موشک ایرانی را نداشت

نتانیاهو و منافع امنیتی سازی شرایط منطقه

عبدی اظهار داشت: اگر به دنبال ریشه یابی معضلات منطقه ­ای باشیم بدون شک یک سر آن به اسرائیل می­ رسد. در بحث منازعاتی که خاورمیانه وجود دارد و اهدافی که نتانیاهو بر این اساس دنبال می کند ما می­توانیم از چند منظر به این قضیه نگاه کنیم. نخست، این باور وجود دارد که نتانیاهو برای اینکه بتواند مجددا خود و حزب مورد نظرش را در جریان قدرت بالا نگه دارد، علاوه بر قدرت نمایی دست به برخی اقداماتی بزند که اسرائیل را با تهدید امنیت ملی مواجه کند. در چنین شرایطی اختلافات داخلی در مرتبه نازل تری قرار می­گیرد و توجه سیاست کاملا به سمت مسأله امنیت معطوف می­ شود و از این طریق نتانیاهو می­تواند برای خود وقت بیشتری بخرد. دوم آنکه برای قدرت­ن مایی و داشتن دست برتربرای تشکیل دولت در اسرائیل نیز به مسأله مذکور نیازمند است.

وی افزود: درخصوص منازعات ایران و اسرائیل در منطقه، در زمان دولت ترامپ، اسرائیل با حمایت بی ­چون و چرای دولت جمهوری­ خواه مواجه بود و هماهنگی اهداف به­ طور کامل میان این دو کشور وجود داشت. اما در دوران بایدن، خواسته یا ناخواسته این دست حمایت ها اسرائیل کمتر است. البته این نکته را باید مدنظر داشت که کلیت حمایت آمریکا از اسرائیل هیچگاه از بین نمی­ رود اما نگاه جمهوری خواهان و دموکرات ها در خصوص مسأله اسرائیل متفاوت است.

این دانشجوی مطالعات خاورمیانه تصریح کرد: چند روز قبل نتانیاهو در مصاحبه­ ای گفت ما با هرگونه مذاکره با ایران مخالفیم و هیچ توافقی با ایران برای ما قابل پذیرش نیست و به مقابله با ایران در راستای دست­یابی به سلاح هسته ­ای خواهیم پرداخت.

عبدی گفت: از نظر من، جنگ کلاسیک تمام عیار گزینه مد نظر اسرائیل نیست، بلکه این رژیم می­خواهد با برخی اقدامات خرابکارانه و تهدیدات امنیتی یک­سری تعلل­ ها در مسیر رسیدن ایران به غنی سازی به ­وجود بیاورد. ترور شهید فخری زاده هم از همین دست بود. آن­ها بر این باور بودند که با ترور وی، می­توان اختلالی در برنامه هسته ­ای ایران ایجاد  کرد و چالشی در مسیر پیشرفت هسته ای ایران به وجود آورد.

اسرائیل در حال راه‌اندازی نوعی جنگ روانی علیه ایران است/ گنبد آهنین توانایی رهگیری و انهدام موشک ایرانی را نداشت

وی خاطر نشان کرد: ایران در دوران ترامپ نوعی صبر استراتژیک پیشه کرد اما در دوره ریاست جمهوری بایدن، دست ایران با تر است و ما در این چند روز اخیر وقایعی مانند منازعاتی که در کشتیرانی به­ وجود آمد و انفجار دیمونا را مشاهده کردیم و به­ طور کلی ایران اقدامات متقابل انجام می­دهد و نوعی توازن قوا بین این دو کشور به ­وجود آمده است.

این دانشجوی مطالعات خاورمیانه در پاسخ به این پرسش که ماهیت اقدام متقابل درخصوص اقدامات تروریستی اسرائیل باید چگونه باشد گفت: در این خصوص که پاسخ ما به این اقدامات معارضه‌جویانه اسرائیل چگونه باشد باید گفت حفظ و بقای کشور بر همه چیز ارجحیت دارد. جمهوری اسلامی در ابتدا مسأله را بسنجد و پس از آن تصمیم می­ گیرد که چطور به آن پاسخ دهد. اگر تمامیت ارضی کشور و اصل نظام با بلافاصله جواب دادن اقدامات اسرائیل با خطر مواجه شود، اقدام متقابل به جا نیست اما همیشه مسئولین جمهوری اسلامی بر این مسأله تأکید کردند که اگر خطری از جانب کشورها متوجه ایران شود، حق پاسخ دادن برای ما محفوظ است.

هم­چنین سعیده اسدی (دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی) درخصوص بررسی پیشینه تنش­ها میان ایران و اسرائیل، بررسی راهبرد این رژیم در منازعات شکل گرفته و ارزیابی انتقام ایران در مقابل این اقدامات مطرح کرد؛

با آمدن بایدن، استراتژی اسرائیل در قبال ایران تغییر کرد

این دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه گفت: از اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ یک روند تنش­آمیز بین ایران اسرائیل شکل گرفت؛ البته تنش­ ها میان ایران و اسرائیل همیشه وجود داشت اما در این سال اخیر شکل صعودی پیدا کرد. در نیمه دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ اسرائیل خبر از حمله سایبری علیه تأسیسیات آبی خود داد و فاکس ­نیوز مدعی شد که ایران در این حمله علیه تأسیسات اسرائیل نقش داشته است. در مقابل آن، در ۳۰ اردیبهشت تأسیسات بندر رجایی ایران دچار آسیب دیدگی می­شود و به دنبال آن واشنگتن پست، اسرائیل را عامل این حمله ذکر می­ کند.

اسدی اظهار داشت: پس از ان در تیرماه، در تأسیسات هسته ای نطنز اتفاقی رخ می­دهد و هرچند که مقامات اسرائیل در آن وهله مدعایی درخصوص دست داشتن در این اقدام نداشتند، تلویزیون دولتی اسرائیل ۲۲ فرودین ۱۴۰۰ اذعان می کند که اسرائیل عمل این حمله بوده است. اقدام بعدی این است که در ۲۷ تیر تأسیسیات آبرسانی اسرائیل در بخش کشاورزی مورد حمله قرار می­گیرد و آبان ماه نیز دچار یک اختلال بزرگ در شبکه برق خود می­شود که قطع برق بزرگی را در سرزمین های اشغالی به همراه داشت.

اسرائیل در حال راه‌اندازی نوعی جنگ روانی علیه ایران است/ گنبد آهنین توانایی رهگیری و انهدام موشک ایرانی را نداشت

وی افزود: با نزدیکی به انتخابات آمریکا و فهم این احتمال که ترامپ نمی­تواند مجددا رئیس جمهور ایالات متحده بشود ما شاهد ترور دانشمند هسته­ ای کشورمان(محسن فخری زاده) بودیم و تنش ایران و اسرائیل بسیار بالا می­گیرد. این بار اسرائیل علاوه بر وادار کردن ایران به پاسخ گویی و اقدام متقابلی که به نفع خود تمام شود سعی می­کند ایران را وارد روندی تنش ­آفرین نماید و رویکردی که بایدن در دوران انتخابات نسبت به توافق هسته ای داشت و حرف هایی در باره بازگشت به توافق هسته ای و احیای برجام زده بود را در بن ­بست قرار دهد. بعد از انتخابات و با روی کار آمدن بایدن نیز تنش ها بین اسرائیل و ایران ادامه پیدا می کند و این تنش ها بیشتر در قالب حمله به کشتی ها بروز و ظهور پیدا می کند.

این دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه تصریح کرد: برای مثال ما می­ بینیم که از ۸ اسفند به بعد یکی از کشتی های باری اسرائیل در نزدیکی عمان دچار حادثه می­شود و پس از آن کشتی ایرانی شهرکرد در آب های عمان دچار حادثه می­شود و مجددا در ۵ فرودین ۱۴۰۰ کشتی اسرائیل در دریای عرب دچار حادثه می­شود و ۱۷ فروردین کشتی ایرانی در نزدیکی یمن و جیبوتی با سانحه مواجه می­شود و این تنش ها ادامه دارد تا زمانی که در ۲۲ فروردین درست یک روز پس از اعلام خبر راه اندازی مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ها تأسیسات هسته ای نظنز مورد حمله واقع می­شود. این اتفاق زمانی رخ میدهد که مذاکرات وین در مراحل ابتدایی خود است و بحث احیای برجام جانی تازه گرفته است و اسرائیل بیشتر از هر کشوری در منطقه از این اتفاق احساس خطر می­کند.

اقدامات اسرائیل می­تواند صبر استراتژیک ایران را به واکنش درخور و آنی تبدیل کند

اسدی گفت: اما درخصوص بحث انتقام گرفتن و یا اقدامات متقابل ایران در مواجهه با اقدامات تنش ­زای اسرائیل باید گفت اگر صرفا بر بحث انتقام تمرکز و تأکید کنیم، اقدامات ایران بسیار محدود نشان داده می­ شود. ایران یک استراتژی بلند مدت دارد که این استراتژی بر مبنای کنش یا واکنشی های آنی نیست. این استراتژی در سال های اخیر حتی پس از بحران سوریه در ۲۰۱۱ یک خط مستمر و محکمی را در حال پیگیری است که آن تقویت جبهه مقاومت است. این بین اقدامات آمریکا و اسرائیل با این هذف بود که تقویت جبهه مقاومت را از بین ببرند و دیگر چیزی به نام محور مقاومت در منطقه وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: صبر استراتژیک ایران در سیاست خارجی و این راهبرد منطقه ای در طول سال­ ها برای ایران تثبیت شده بود. اما طی این چند روز نشان داده شد که امکان تغییر این استراتژی از جانب ایران، متأثر از اقدامات تنش­ آفرین اسرائیل به نوعی پاسخ درخور و آنی تبدیل شود. شلیک موشک به تأسیسات هسته ای نزدیک دیمونا این را نشان داد که شاید ایران در پی تغییر استراتژی صبورانه و محتاطانه خود در قبال اسرائیل است. بر این اساس اما همواره  اقدامات ایران صورت بازدارنده داشته است.

اسرائیل در حال راه‌اندازی نوعی جنگ روانی علیه ایران است/ گنبد آهنین توانایی رهگیری و انهدام موشک ایرانی را نداشت

این دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه بیان کرد: موشکی که به نزدیکی دیمونا شلیک شد و فاصله ­ای 300 کیلومتری را طی کرد نشان داد که تأسیسات راداری اسرائیل یا گنبد آهنین توانایی رهگیری و انهدام آن را نداشتند و ایران در این خصوص بسیار دقیق عمل کرد. این اقدام به میزان زیادی توان ایران را نشان داد و می­توان گفت که اگر ایران پاسخ درخوری نسبت به اقدامات اسرائیل انجام نمی­داد، این رژیم برای اقدامات خرابکارانه بعدی جری‌تر می­شد.  

علاوه بر این، امیر پرورش (دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی) پیرامون سناریوهای اسرائیل برای ایران در دوران ترامپ و تشدید تنش ها و هم­چنین ارزیابی اقدامات متقابل ایران بدین گونه نظرات خود را مطرح کرد؛

سناریوهای نتانیاهو برای ایران و تشدید تنش­‌ها

این دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه گفت: تنش بین ایران و اسرائیل سابقه ­ای چهل ساله دارد اما با توجه به سیر نزولی تنش ها در یک سال اخیر می­توان گفت که نتانیاهو با ترغیب ترامپ برای خروج از برجام به دنبال سه سناریو بوده است. اولین سناریو فروپاشی ایران زیر فشار حداکثری و تحریم هایی است که از جانب آمریکا کلید خورده. دوم، این که ایران تن به مذاکرات مجدد بدهد و دوازده شرط مایک پمپئو را بپذیرد و یا اینکه ترامپ دستور حمله به زیرساخت های هسته ای ایران را صادر کند اما می ­بینیم که هیچ کدام از این سناریو ها عملی نشده و با ورود بایدن به کاخ سفید می­توان این­گونه تلقی کرد که امیدواری‌های نتانیاهو در حال نابودی است. در نیتجه، به این رهیافت می­ رسند که خودشان دست به اقداماتی بزنند و تلاش نمایند که فشار نظامی را تشدید کنند.

پرورش اظهار داشت: در راستای این تنش ها می­توان به این بپردازیم که اسرائیل در حال راه ­اندازی نوعی جنگ روانی علیه ایران است. این درحالی است که ایران در حال مذاکره با 1+4 در وین پیرامون توافق هسته ای است. در واقع در زمان مذاکرات، اسرائیل با کنش های خود و مجبور کردن ایران به نشان دادن واکنش به دنبال این است که روند مذاکرات را به چالش بکشد.

اسرائیل در حال راه‌اندازی نوعی جنگ روانی علیه ایران است/ گنبد آهنین توانایی رهگیری و انهدام موشک ایرانی را نداشت

وی افزود: مورد بعد اینکه آمریکا در منطقه شکست خورده و ما شاهد خروج نظامیانش از افغانستان هستیم. اسرائیل لازم می­داند اقداماتی را انجام دهد که نیروهای آمریکایی در منطقه باقی بمانند و به نوعی در پی حفظ لزوم وجود نیروهای آمریکایی در منطقه است. با توجه به انهدام کاروان های لجستیک آمریکایی در یمن و اقداماتی مانند حمله به پایگاه عین الاسد و مواضع آمریکا در عراق، بقای نیروهای آمریکایی در منطقه دشوار شده و اسرائیل در پی این است که علیرغم شرایط موجود، کماکان نیروهای آمریکایی را در منطقه نگه دارد.

اسرائیل در رؤیای جایگزینی آمریکا برای کشورهای عرب منطقه

این دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه تصریح کرد: یکی دیگر موضوعات مهم، عقد قرارداد صلح بین اسرائیل و کشور های عرب منطقه است. ما شاهد خروج آمریکا از منطقه هستیم و این باعث می ­شود که کشور های عرب، خود را در منطقه تنها و بدون حامی ببینند و با وجود ایران از این اتفاق احساس ترس کنند. در این شرایط اسرائیل به دنبال این است که خود را جایگزین آمریکا در منطقه نماید و به عنوان حامی قدرتمند کشورهای عربی که توان مقابله با ایران را دارد معرفی کند.

اسرائیل در حال راه‌اندازی نوعی جنگ روانی علیه ایران است/ گنبد آهنین توانایی رهگیری و انهدام موشک ایرانی را نداشت

اقدامات متقابل ایران هیمنه پوشالی اسرائیل را در هم کوبید

پرورش خاطر نشان کرد: پاسخ دادن ایران به اقدمات اسرائیل قطعا انفعال نیست و بازدارنگی دارد. صحبت هایی که درباره گنبد آهنین اسرائیل وجود دارد و این که این سامانه نتوانسته به خوبی عمل کند یک اتفاق مثبت برای مقاومت در منطقه است. آن پشتوانه که اسرائیل برای کشورهای منطقه تعریف می­کرد، با توجه به اقدامات ایران و یا نیروهای نیابتی­‌اش موجب شد که نشان داده شود اسرائیل آنچه که ادعا داشته نیست و هیمنه پوشالی­‌اش درهم کوبیده شده است. این امر به خوبی واضح است که اسرائیل توان دفاع از خود را هم به خوبی ندارد چه برسد بخواهد از سایر کشورهای منطقه حفاظت کند.

وی بیان داشت: دومین نکته این است، که مطابق بیانات رهبری "دوران بزن در رو تمام شده است" و این سخن نیازمند یک مظهر تجلی است. این جایگاه تجلی این جاست که هرگاه اقدامی علیه ما صورت بگیرد ضروری است که پاسخ دهیم و قطعا این حرف پشتوانه علمی و کارشناسی دارد. هر گاه ما یا نیروهای نیابتی‌­مان در منطقه و خلیج فارس دست به اقداماتی علیه دشمنان زدند، بازخورد بسیار مثبتی داشته است. در مذاکرات اخیر وین هم دیدیم که با شروع غنی سازی ۶۰ درصد از جانب ایران، بن­بست مذاکره باز شد. هرچند به عقیده من روند این مذاکرات فرسایشی است اما شاهد مثال خوبی برای تأثیر اقدامات متقابل ایران بود و سبب به چالش کشیدن طرف ­های اروپایی و انداختن توپ در زمین بازی آن ها شد.

مصاحبه از محمدامین خدابنده

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top